Na kole jen s přilbou

Bezpečná cykloturistika s projektem Na kole jen s přilbou

Společný projekt Týmu silniční bezpečnosti a jejího hlavního partnera Horské služby ČR „Na kole jen s přilbou“ vstoupil letos do již sedmého ročníku. Během uplynulých šesti let se s cyklohlídkami, jež po celou cyklistickou sezónu předávají užitečné rady ohledně bezpečné jízdy na kole, setkaly desetitisíce cyklistů. Stejně tomu bude i v letošním roce.

Jízda na kole má nesporně své kouzlo. Navíc při výletu do hor nám umožňuje poznávat atraktivní lokality, kam bychom pěšky při nejlepší vůli nestihli dorazit. Jízda na kole ovšem může mít i své stinné stránky. Ač se to leckdy nezdá, dá se na něm jezdit rychle, velmi rychle. Nejednou cyklisté úspěšně konkurují svým motorizovaným kolegům. Na rozdíl od nich však v případě kolize nemají možnost spolehnout se na žádný ochranný štít, který by mohl náraz ztlumit. Všechny negativní zkušenosti jsou tak často až nepříjemně bezprostřední.

 

Na úvod něco statistických údajů

V loňském roce zemřelo na českých silnicích 39 cyklistů, dalších 417 při nehodě utrpělo zranění těžké a 3 071 lehké. Nehody se však cyklistům nevyhýbají ani při jízdě mimo pozemní komunikace. Každoročně poskytuje Horská služba pomoc několika stovkám vážně zraněných cyklistů a koloběžkářů. „V roce 2016 poskytovala Horská služba pomoc cyklistům v celkem 691 případech. Dnes a denně se přesvědčujeme, že mnozí cykloturisté jako by zapomínali, že i při neopatrné jízdě mimo silnice jim hrozí riziko vážného úrazu. Navíc nejednou opomíjejí nutnou prevenci v podobě ochranné přilby. Svou negativní roli v častých případech sehrává i posilnění alkoholem,“ říká Jiří Brožek, náčelník Horské služby ČR.

 

Na kole bezpečně

Co poradit, aby byla jízda na kole bezpečná? Především je třeba se přesvědčit, že jízdní kolo je v řádném technickém stavu a splňuje požadavky na předepsanou povinnou výbavu. Na kolo je třeba usedat zásadně bez alkoholu a naopak s helmou. Navíc by cyklisté měli dbát na svou viditelnost. Ostatní mohou cyklisty snadno přehlédnout. Přitom jezdci na bicyklech nejsou v případě kolize prakticky vůbec chráněni. Je tedy především v jejich zájmu udělat vše pro to, aby byli ostatními zaregistrováni včas. To platí nejen na pozemních komunikacích, ale i na horských či vinných stezkách. Vždyť i kolize s chodcem může pro oba skončit s vážnými následky. Cyklisté by měli důsledně dbát na svou viditelnost i za dne. Lze proto doporučit používat oblečení a přilby ve výrazných barvách, přinejmenším alespoň pestře zbarvené doplňky. Vhodnou kombinací fluorescenčních a reflexních materiálů zajistí svou viditelnost pro ostatní za denního světla i za tmy. „Chování cyklistů by mělo být pro ostatní – především řidiče motorových vozidel – předvídatelné. Pokud cyklista udělá chybu, může ji řidič jiného vozidla ještě napravit. Nikoliv však v případě, že jeho chování je nečitelné,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Důležitost ovládání alespoň klíčových ustanovení pravidel silničního provozu snad není třeba připomínat.

Cyklista je právem považován za řidiče, byť nemotorového vozidla. A silnice jsou pro něj nebezpečnější než pro automobilisty. Pravděpodobnost jeho usmrcení při nehodě je zhruba 14x vyšší než u cestujícího v osobním vozidle a dokonce 112x vyšší než u pasažéra v autobusu. „Cyklisté by proto měli ve svém vlastním zájmu nejen důsledně dodržovat všechny zásady bezpečné jízdy na kole, ale také pamatovat na možné chyby ostatních účastníků silničního provozu. Defenzivní způsob jízdy se vyplatí,“ říká Roman Budský.

Na webovém portálu projektu www.nakolejensprilbou.cz pak na vás čeká celá řada dalších zajímavých informací.

 

Městská policie České Budějovice připravila ve spolupráci s týmem Na kole jen s přilbou a BESIPem dopravně bezpečnostní akci pro chodce a cyklisty.

Akce se uskuteční 21. 6. 2017 od 14:30 do 17 hodin u cyklostezky poblíž mostu přes řeku Vltavu na Pražském předměstí (Plzeňská - J. Boreckého)

Budeme upozorňovat na:

- viditelnost chodce a cyklisty

- povinnou výbavu kola

- povinnosti chodce a cyklisty

- informovat o správném výběru cyklistické přilby, její správné nasazení a užívání

- distribuovat materiály k projektu (cyklomapy, letáky, reflexní pásky a předměty, osvětlení na kolo)

- informovat o problematice jízdy pod vlivem alkoholu a drog (opilé brýle a překážková dráha)